توضیحاتی درباره وضعیت وراث متوفیان دارنده سهام عدالت ابلاغیه جدید برای حل مشکل طلافروشان + عکس | این ۳ گروه ملزم به ثبت اطلاعات موجودی طلا هستند عودت وجه ۱۵ میلیاردی واحدهای صنفی به شاکیان در مشهد نات کوین لیست شد + قیمت اولیه نمایشگاه گل و گیاه مشهد تا روز جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برقرار است | افزایش ساعات برگزاری لاکچری‌های یک میلیاردی در بلوار سجاد مشهد + جدول قیمت (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دو روایت با اختلاف ۱۰ درصدی تورم در ایران خبر مهم برای متقاضیان نهضت ملی مسکن فروش فوری محصولات بهمن موتور ویژه خرداد ماه از یکشنبه آینده + جزئیات (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بن‌بست در بازار موبایل | مشکل شدید ارزی داریم! خواب زمستانی بازار مسکن در بهار (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد | ابزار‌های تشویقی برای مستاجران کدام‌اند؟ راه‌اندازی سامانه برآورد قیمت منطقه‌ای مسکن و کوتاه شدن دست دلالان کدام گروه‌ها باید موجودی طلای خود را ثبت کنند؟ قیمت گذاری برخی از خودرو‌ها آزاد شد | واکنش بازار به آزادسازی قیمت خودرو چیست؟ تکمیل ظرفیت ۳۵ واحد صنعتی خراسان رضوی با تولید «بدون کارخانه» تمدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی تا روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) واعظ‌زاده، مدیر عامل جدید شرکت پدیده کیست؟ + سوابق گزارشی از وجود سکه‌های تقلبی در بازار مشهد نداریم بورس در کما | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) برادران: مالیات طلا فقط مربوط به اجرت است خراسان رضوی، در صدر میزان بازرسی از واحد‌های صنفی اصناف کشور طلا وارد مسیر نزولی شد (امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لاستیک گران شد + جزئیات نحوه خرید لاستیک دولتی (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امروز از اولین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ جا نمانید + زمان ثبت سفارش (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فایل‌های متنوع اجاره در محله جانباز مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خطر افزایش نقدینگی در پی پول‌پاشی برای ترمیم تبعات اقتصادی کرونا

  • کد خبر: ۳۲۷۹۸
  • ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
خطر افزایش نقدینگی در پی پول‌پاشی برای ترمیم تبعات اقتصادی کرونا
بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار منتشر‌شده درباره رشد نقدینگی در کشور خبر از رشد ۲ واحد درصدی نقدینگی داده و علت آن را اجرای برنامه‌های حمایتی در پی شیوع ویروس کرونا اعلام کرده است.
مسعود سلطانی / شهرآرانیوز - بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار منتشر‌شده درباره رشد نقدینگی در کشور خبر از رشد ۲ واحد درصدی نقدینگی داده و علت آن را اجرای برنامه‌های حمایتی در پی شیوع ویروس کرونا اعلام کرده است. در این گزارش که رشد نقدینگی در ۳‌ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ در آن اعلام شده آمده است: «براساس محاسبات انجام‌گرفته توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی، حجم نقدینگی در هفته منتهی به ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ به ۲۶۵۱۴.۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال قبل ۷.۳ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین حجم پایه پولی در پایان خرداد ۱۳۹۹ به ۳۸۳۴.۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با پایان سال قبل ۸.۸ درصد رشد نشان می‌دهد.» بانک مرکزی اعلام کرده که مقایسه آمار رشد نقدینگی با رقم مشابه سال گذشته (۵.۳ درصد) حاکی از آن است که تحت تأثیر حمایت‌های صورت‌گرفته از خانوار‌ها و فعالان اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا و نیز افزایش میزان تنخواه‌گردان دولت در سال جاری، رشد نقدینگی در مقایسه با سال گذشته ۲ واحد درصد افزایش یافته است که البته این موضوع پیش‌بینی‌پذیر بود.
بدون تردید رشد نقدینگی در کشور تبعات تورمی خواهد داشت و در سال رکود اقتصادی می‌تواند زندگی مردم را سخت‌تر کند. تجربه رکود هم‌زمان با تورم منجر به تضعیف طبقه متوسط و افزایش تعداد خانوار‌های فقیر در کشور می‌شود. این اتفاق دولت را بر سر یک دوراهی متناقض قرار می‌دهد. از سمتی تداوم اجرای برنامه‌های حمایتی و پرداخت یارانه‌های مستقیم منجر به رشد پرشتاب‌تر نقدینگی و فقیرتر شدن مردم می‌شود و از سویی این تسهیلات و برنامه‌های حمایتی در کوتاه‌مدت تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا را تسکین می‌دهد و پاسخ به توقعات مردم است.
البته اقدامات صورت‌گرفته از سوی بانک مرکزی تاکنون امیدوارکننده هم بوده است. اقداماتی نظیر زمینه‌سازی مناسب برای عرضه و فروش اوراق بدهی دولتی از طریق کارگزاری این بانک و نیز اقدام اخیر بانک مرکزی در خصوص اعلام نرخ سپرده‌پذیری از بانک‌ها در سطح ۱۰ درصد و در ادامه افزایش آن به سطح ۱۲ درصد که تا حدی به ماندگاری پول در بانک‌ها کمک می‌کند. اما واقعیت این است که تمامی اقدامات ذکرشده بازهم نتوانست در ۳ ماه نخست سال اسب سرکش نقدینگی را مهار کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->